- Hírek
- Új pályázatok
- Vélemény
- A - K
- Egészségügyi pályázatok
- Esélyegyenlőségi pályázatok
- Fiataloknak szóló pályázatok
- Foglalkoztatás
- Fotópályázatok
- Gazdasági pályázatok
- Idegenforgalmi pályázatok
- Kisebbségeknek szóló pályázatok
- Környezetvédelmi pályázatok
- Közigazgatási pályázatok
- Kulturális pályázatok
- Kutatás, fejlesztés (K+F) pályázatok
- M - Z
- Ágazati OP
- Regionális OP-k
- Pályázatírók
- Események
- Kapcsolat
- Médiaajánlat
Alternatív nappali gyermekellátási szolgáltatások létrehozásának támogatása KMR (TÁMOP-2.4.5-12/2)
A pályázatok benyújtása 2012. május 1-től 2012. június 1-ig lehetséges.
Pályázat célja
A gazdasági, társadalmi és technológiai változások rendkívül gyors és folyamatos alkalmazkodást kívánnak a gazdaság szereplőitől, a vállalkozásoktól, a munkavállalóktól. Az alkalmazkodás rugalmas, de ugyanakkor biztonságos munkaerő-piaci feltételeket kíván meg, ami egyfelől lehetővé teszi a vállalkozások számára az igazodást a változó feltételekhez, másfelől biztosítja a munkavállalók számára a foglalkoztatás biztonságát, segíti a munkahely megtartását, vagy munkanélküliség esetén az újbóli elhelyezkedést. A rugalmasság és a biztonság együttesen szükségesek ahhoz, hogy a munkaerőpiacon belüli átmenetek – iskolából a munka világába, egyik munkahelyről a másikra, munkanélküliségből vagy inaktivitásból a munka világába, munkából nyugdíjba – az egyén számára pozitív kimenetet eredményezzenek.
Mindehhez széles eszköztárra van szükség, amelyek egy része az Új Széchenyi Terv keretei között támogatható, más része pedig olyan szabályozási vagy intézményrendszert érintő módosításokat feltételez, amelyek a program keretein kívül valósíthatók meg. A Foglalkoztatási Program a rugalmasság és a biztonság szempontjainak érvényesítéséhez egyrészt az aktív munkaerő-piaci politikák támogatásán keresztül járul hozzá, másrészt a változásokhoz való alkalmazkodás alapvető eszközének tekinti a szak- és felnőttképzés támogatását, az egész életen át tartó tanulás ösztönzését, valamint a család és a munka összehangolását segítő intézkedéseket is.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy azokban az országokban magasabbak a születési/termékenységi ráták, ahol magas szintű a női foglalkoztatottság, a szülők több gyermeket vállalnak ott, ahol a családi és a munkahelyi kötelezettségek összeegyeztetésére kiemelt figyelmet fordítanak. Az elmúlt időszakban ezen a területen nálunk alig történt előrelépés, a statisztikák alapján jelentősen elmarad a kisgyermekkel rendelkező nők foglalkoztatása mind a kisgyermekkel nem rendelkező nőkhöz, mind az unióban élő, hasonló élethelyzetben lévőkhöz képest.
A nők foglalkoztatására a gyermekvállalásnak fontos hatása van. A kisgyermeket vállaló nőknek sokszor kell választaniuk a karrier vagy a gyermeknevelés között, amely az esetek nagy részében hosszú évekre szóló döntést jelent. Ezt jól illusztrálja az, hogy Magyarországon a (0-6 év közötti) kisgyermeket nevelő 20-49 éves nők és a kisgyermeket nem nevelő nők foglalkoztatási rátája közötti különbség 33,4%. Ez az uniós arányokat tekintve a második legmagasabb értéket jelenti Csehország után, miközben az uniós átlag csak 12,1%.
Jelenleg a család és a munka összeegyeztetését, a családok választási lehetőségeit nagymértékben korlátozza, és ezáltal a gyermekvállalást is kedvezőtlenül befolyásolja, hogy korlátozott a megfelelő minőségű gyermekgondozási szolgáltatásokhoz való hozzáférés.
A kisgyermekes nők alacsony munkaerő-piaci részvételének - a rugalmas munkalehetőségek hiánya mellett – egyik fő oka a kisgyermekek napközbeni ellátását biztosító férőhelyek alacsony száma. Az ország 3150 települése közül csak 273 helyen működik bölcsőde, ezek 91%-a városokban. 2009-ben a bölcsődei férőhelyek száma 26 677 volt, a bölcsődei férőhely-kihasználtság pedig 130%-os volt. Azonban így is csak az érintett korosztály 8,9%-a járt bölcsődébe, mialatt közel 6000 főt kellett az intézményeknek visszautasítaniuk férőhely-hiányra hivatkozva.
Jóllehet az új bölcsődei férőhelyek növelése és a jelenlegi férőhelyek korszerűsítése (elsősorban a regionális operatív programok támogatásával) folyamatos, a fejlesztések idő- és költségigénye nem tesz lehetővé olyan ütemű növekedést, amely valamennyi bölcsődébe beíratandó gyermek (és ezzel együtt munkaerő-piacra visszatérő szülő) igényeit kielégítené.
A további bölcsődefejlesztések mellett tehát szükség van egyéb, kisgyermekek napközbeni ellátását biztosító helyi intézmények létrehozására is, amelyek rugalmasan képesek igazodni a szülők munkaidejéhez és munkarendjéhez.
A szolgáltatások kialakításánál elengedhetetlen a rugalmasság, amely a helyi igényeknek és a szülők munkarendjének megfelelő formájú és idejű gyermekfelügyeletre teremt lehetőséget.
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 41.§ (3) bekezdése szerint a gyermekek napközbeni ellátása megszervezhető – a gyermekek életkorának megfelelően – különösen bölcsődében, hetes bölcsődében, családi napköziben, családi gyermekfelügyelet vagy házi gyermekfelügyelet keretében. Jelen pályázati kiírás a családi napközik, illetve egyéb, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 51.A,B és C §.-ai alapján, a gyermekek életkorának megfelelő, kiscsoportos gyermekfelügyelet megszervezését támogatja.
A nappali kisgyermekellátás fejlesztésével, lehetőségeinek és rugalmasságának növelésével könnyebbé válik a munkahelyi és a magánéletbeli kötelezettségek összeegyeztetése és ezáltal több, kisgyermeket nevelő szülő számára válik tényleges lehetőséggé a munkaerőpiacra való visszatérés, a nőknek nem kell feltétlenül a karrier és a család között választaniuk, így remélhetőleg az intézkedés (a családtámogatási rendszer egyéb elemeivel egymást erősítve) hozzájárul a gyermekvállalás növekedéséhez is.
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor az elszámolható közkiadásokra rendelkezésre álló keretösszeg a Közép-magyarországi Régióban 250.000.000 forint.
Pályázók köre
Jelen pályázati kiírás keretében az alábbi szervezetek pályázhatnak (KSH besorolással, a statisztikai számjel elemeiről és nómenklatúráiról szóló 8/2010.(VIII. 25.) KSH közlemény alapján):
Nonprofit és egyéb nem nyereségérdekelt szervezet:
- egyéb egyesület (KSH 529)
- szakszervezet (KSH 531)
- egyéb munkavállalói érdekképviselet (KSH 532)
- egyéb köztestület (KSH 549)
- egyház (KSH 551)
- önálló egyházi intézmény (KSH 552)
- egyéb egyházi szervezet (KSH 559)
- közalapítvány (KSH 561)
- közalapítvány önálló intézménye (KSH 562)
- egyéb alapítvány (KSH 569)
- nonprofit korlátolt felelősségű társasági (KSH 572)
- nonprofit részvénytársaság (KSH 573)
- egyesülés (KSH 591)
- egyéb jogi személyiségű nonprofit szervezet (KSH 599)
- nonprofit közkereseti társaság (KSH 621)
- nonprofit betéti társaság (KSH 622)
- egyéb, jogi személyiség nélküli nonprofit szervezet (KSH 699)
Vállalkozások (jogi személyiséggel rendelkező és nem rendelkező vállalkozások):
- jogi személyiségű gazdasági társaságok: kft. (KSH 113), rt. (KSH 114)
- szociális szövetkezet (KSH 127)
- egyéb szövetkezet (KSH 129)
- jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok: kkt. (KSH 211), bt. (KSH 212)
- egyéni vállalkozói nyilvántartásban szereplő egyéni vállalkozó (KSH 231)
Költségvetési szervek és költségvetési rend szerint gazdálkodó szervek:
- központi költségvetési szerv (KSH 312)
- helyi önkormányzat (KSH 321)
- helyi önkormányzati költségvetési szerv (KSH 322)
- többcélú kistérségi társulás KSH 326)
- helyi önkormányzatok jogi személyiségű társulása (KSH 327)
- országos kisebbségi önkormányzat (KSH 351)
- országos kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv (KSH 352)
- országos kisebbségi önkormányzatok jogi személyiségű társulása (KSH 353)
- helyi kisebbségi önkormányzat (KSH 371)
- helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv (KSH 372)
- helyi kisebbségi önkormányzatok jogi személyiségű társulása (KSH 373)
A jelen kiírás keretében a fent felsorolt szervezetek konzorciumai is benyújthatnak pályázatot,
amelyhez konzorcium létrehozására irányuló együttműködési megállapodást kell
kötni az útmutató 8. számú mellékletét képező megállapodás minta alapján.
Támogatható tevékenységek köre
1. Előkészítés szakasza
1.1. Üzleti terv elkészítése
1.2. Szükségletfelmérés/előzetes igényfelmérés elkészítése
1.3. A szolgáltató tevékenység célját, alapelveit, módszereit tartalmazó szakmai program a kiegészítő szolgáltatásokkal együtt
1.4. Közbeszerzések előkészítéséhez kapcsolódó tevékenységek
1.5. Vállalkozás létrehozásához kapcsolódó tevékenységek (hatósági díjak, illetékek)
2. Projektmegvalósítás szakasza
2.1. Foglalkoztatás szakmai megvalósítók számára
2.1.1. Családi napközi esetén a 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletnek megfelelő minimálisan kötelező foglalkoztatás
2.1.2. Családi napközi hálózat esetén 1 fő koordinátort kell foglalkoztatni a 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletnek megfelelően
2.1.3. Egyéb gyermekellátási formák esetén a projekt szakmai megvalósítását végrehajtók foglalkoztatása
2.2. Munkahelyre való eljutás megszervezése szakmai megvalósítók számára
2.3. Képzés szakmai megvalósítók számára
2.3.1. Akkreditált családi napközi vezető képzés
2.3.2. Egyéb szakmai képzések:
- Csecsemő- és gyermeknevelő- gondozó (OKJ: 557610100000000)
- Házi időszakos gyermekgondozó (OKJ: 547610201003101)
- Kisgyermekgondozó- nevelő (OKJ: 547610200105402)
2.3.3. Egyéb releváns akkreditált továbbképzések
2.4. Projekt megvalósításához kapcsolódó eszközbeszerzés (belső helyiségekhez, külső térhez, játékok, felszerelési tárgyak), amennyiben az a szükségletfelmérésben megfelelően alátámasztásra került.
2.5. Gyermekek napközbeni ellátását biztosító helyiség gyermekellátás céljára való átalakítása, felújítása (bérelt ingatlan is) (különös figyelemmel az energiahatékonyságának javítására és korszerűsítésére, illetve akadálymentesítés a helyi igényekhez mérten, amennyiben az a szükségletfelmérésben megfelelően alátámasztásra került).
2.6. Gyermekek napközbeni ellátását biztosító helyiség bérlése (épület és kert, udvar)
2.7. Kommunikációs tevékenység (pl. honlap, szórólap, hirdetés, logó)
2.8. Családi napközi vezetésével kapcsolatos jogi, pénzügyi szolgáltatás igénybevétele
2.9. Gyermekfelügyelettel kapcsolatos szolgáltatások igénybevétele (életkori sajátosságoknak megfelelő készség - és képességfejlesztés)
2.10. Közbeszerzések lebonyolításához kapcsolódó tevékenységek
2.11. Kötelező engedélyek beszerzése
2.12. Projektmenedzsment feladatok
2.13. Tájékoztatás, nyilvánosság biztosítása
Projekt területi korlátozása
Jelen pályázati kiírásra csak a Közép-magyarországi Régió területén megvalósuló pályázatok nyújthatók be.
Támogatás mértéke 100 %
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében igényelhető támogatás összege: legalább 5.000.000 Ft, legfeljebb 50.000.000 Ft lehet.
Családi napközi létrehozása esetén egy családi napközi egység maximális támogatható összege: 20.000.000 Ft, két családi napközi egység maximális támogatható összege: 35.000.000 Ft, három családi napközi egység maximális támogatható összege: 50.000.000 Ft.
Egyéb alternatív gyermekellátási szolgáltatások létrehozása esetén az egy gyermekellátási férőhely kialakítására és a projekt alatti működtetésére fordítható maximális támogatható összeg 3.000.000 Ft.
Közreműködő szervezet
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft (ESZA Nonprofit Kft.)
1385 Budapest, Postafiók 818.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!