Óvodafejlesztés (TÁMOP-3.1.11-12/2)
A pályázatok benyújtása 2012. július 16-tól 2012. augusztus 17-ig lehetséges (módosított határidő)
Támogatás célja
1. Olyan, fejlődési szempontból megfelelő tevékenységrendszer előtérbe helyezése, amelyek mind a kognitív, mind a nem kognitív készségek elsajátítását elősegítik, ugyanakkor elismerik a játék fontosságát, amely a kudarcmentes iskolakezdés, eredményes tanulás szempontjából kulcsfontosságú;
2. A színvonalas kisgyermekkori nevelés biztosítása minden gyermek számára, különösen a társadalmi-gazdasági szempontból hátrányos helyzetű, migráns vagy roma háttérrel rendelkező, illetve a sajátos nevelési igénnyel rendelkező, ezen belül a fogyatékkal élő gyermekek részére;
3. Az óvodai nevelés minőségbiztosításának előmozdítása valamennyi kulcsszereplő, köztük a családok, a szakszolgálati, a szociális és az egészségügyi hálózatok bevonásával;
5. A jól képzett szakembereknek a szakterületre történő vonzása, képzése és megtartása;
6. A szülők támogatása azon szerepükben, hogy az első életévekben ők gyermekeik első számú nevelői, valamint az óvodák arra való ösztönzése, hogy alakítsanak ki szoros együttműködést a szülőkkel, a családokkal és a különböző helyi közösségekkel annak érdekében, hogy megismertessék velük a kisgyermekkori nevelés és gondozás kínálta lehetőségeket és a kisgyermekkori tanulás fontosságát.
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor az elszámolható közkiadásokra1 rendelkezésre álló keretösszeg a konvergencia régiókban 4.000.000.000 forint.
Projekt területi korlátozása
Jelen pályázati kiírás keretében kizárólag a konvergencia régiók területén megvalósuló fejlesztések támogathatóak.
Pályázók köre
Jelen pályázati kiírás keretében a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 20. § (1) a) pontjában meghatározott óvoda, a 33. § (1) bekezdésében meghatározott, óvodai intézményegységgel is rendelkező többcélú intézmény, valamint a 33. § (14) bekezdésében meghatározott egységes, az óvodai és bölcsődei nevelés feladatait ellátó többcélú intézmény vagy intézményegység alábbi fenntartói pályázhatnak (KSH besorolással, a statisztikai számjel elemeiről és nómenklatúráiról szóló 8/2010.(VIII. 25.) KSH közlemény alapján):
Központi költségvetési szervek
Központi költségvetési irányító és költségvetési szervek
- KSH 311 - Központi költségvetési irányító szerv,
- KSH 312 – Központi költségvetési szerv
32 Helyi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szervek
- KSH 321 – Helyi önkormányzat,
- KSH 322 – Helyi önkormányzati költségvetési szerv,
- KSH 325 – Polgármesteri hivatal (költségvetési szerv)
- KSH 326 – Többcélú kistérségi társulás,
- KSH 327 – Helyi önkormányzatok jogi személyiségű társulása,
- KSH 328 – Területfejlesztési önkormányzati társulás,
37 Helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szervek
- KSH 371 – Helyi kisebbségi önkormányzat,
- KSH 372 – Helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szerv,
- KSH 373 – Helyi kisebbségi önkormányzat jogi személyiséggel rendelkező társulása
Országos kisebbségi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szervek
- KSH 351 – Országos kisebbségi önkormányzat,
- KSH 352 – Országos kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek,
- KSH 353 – Országos kisebbségi önkormányzat jogi személyiségű társulása
Non-profit és egyéb nem nyereségérdekelt szervezetek
o Egyesület
KSH 529 - Egyéb egyesület
o Egyházak, egyházi intézmények
KSH 551 - Egyház,
-KSH 552 - Egyházi intézmény,
- KSH 555 – Nyilvántartásba vett belső egyházi jogi személy
- KSH 559 – Egyéb egyházi szervezet
o Alapítványok
- KSH 561 - Közalapítvány,
- KSH 562 – Közalapítvány önálló intézménye,
- KSH 563 – Egyéb alapítvány önálló intézménye
- KSH 569 – Egyéb alapítvány
o Egyesülés (KSH 591)
o Egyéb, jogi személyiségű non-profit szervezet (KSH 599)
o Egyéb, jogi személyiség nélküli nonprofit szervezet (KSH 699)
o Non-profit Kft (KSH 572)
o Non-profit Zrt. (KSH 573)
- Költségvetési rend szerint gazdálkodó egyéb szervek közül:
o Költségvetési rend szerint gazdálkodó, központi költségvetési körbe tartozó szerv (381)
o Költségvetési rend szerint gazdálkodó, önkormányzati költségvetési körbe tartozó szerv (382)
Támogatható tevékenységek köre
I. Intézmények szolgáltatási színvonalának növelése, szervezetfejlesztés
1. a. A komplex állapotfelmérést, valamint a gyermekek személyiségfejlődésének nyomon követését szolgáló módszerek, eszközök megismerése, alkalmazása, továbbfejlesztése, illetve ezek alapján a saját intézményben alkalmazandó eljárások, módszerek rendszerének át-, illetve kialakítása az óvoda nevelési program részeként az alábbi fejezetcímek szerint kidolgozva: Újszerű nevelési eljárások, fejlesztések, modern pedagógiai módszerek, amelyek bevezetésre, alkalmazásra kerülnek;
b. Egyénre szabott/differenciált fejlesztési módszerek, amelyek bevezetésre, alkalmazásra kerülnek;
c. Az integrált neveléshez szükséges feltételrendszer új elemei;
d. Az óvoda-iskola átmenetet támogató diagnosztikai módszerek, amelyek bevezetésre, alkalmazásra kerülnek; továbbá az átmenetet segítő egyéb intézkedések, az óvoda és iskola közötti együttműködés új területei;
e. A nevelési-oktatási intézmények közötti új horizontális kapcsolatok kiépítése, ápolása;
f. Az intézményfenntartóval való együttműködés új formái (Külső intézményértékelési mechanizmus működése, a külső értékelés szempontjai, az értékelési eredmények visszacsatolásának módjai, az intézményfenntartók oktatásirányítási tevékenységének segítése, például a rövid- és középtávú tervezést megalapozó helyzetfelmérés és elemzés készítésével).
g. A konstrukció keretében a továbbképzéseken részt vettek által megszerzett ismeretek óvodai szervezeti egységen belül történő átadásának módszertana, eljárása
2. Óvodai jó gyakorlatok, referenciák megosztása, átvétele. Az intézmények közötti horizontális tanulás elősegítésére a már kifejlesztett és kipróbált "jó gyakorlatok" megismerése, adaptációja, megismertetése.
a. Hospitálás
b. Saját jó gyakorlat disszeminációja
c. Műhelymunka
d. Jó gyakorlat adaptálása
II. Képzések, továbbképzések, tréningek
1. A fenntartó és az óvodapedagógus felkészítése oktatásirányítási, tanügyigazgatási, az óvodai nevelési munkához kapcsolódó értékelési és tervezési, pályázatírási, projektmenedzsmenti feladatokra akkreditált képzésen, továbbképzésen, tréningen való együttes részvételük során,
- amely a projekt kezdő szakaszában valósul meg (a projekt megvalósításának kezdő időpontjától számított 6 hónapon belül meg kell kezdeni ezt a tevékenységet),
- fenntartó részéről 1 fő, munkakörében óvodai tanügyigazgatási feladatokat ellátó szakember, valamint
- óvodai feladatellátási helyenként 1 fő részvételével.
2. Akkreditált képző akkreditált képzésén, továbbképzésén való részvétel, egyéni, nevelőtestületi, blended (kevert) képzés keretében az alábbi témacsoportokban:
Szakértő-, mentorfelkészítő
- Pedagógusok felkészítése a mentori szerepre, feladatokra
- Projektmenedzsment-ismeretek tréning-jellegű továbbképzés közoktatási intézmény pedagógusai számára
- Szakmai csoportvezetés módszertana
- Mentorpedagógusok képzése családpedagógiai szolgáltatás céljából
Tehetséggondozó
- A tehetségfejlesztés a mindennapi pedagógiai gyakorlatban
Pedagógiai módszerek, fejlesztőpedagógia, integráció
- Az integrációs pedagógiai rendszer alkalmazására és hatékony együttnevelésre felkészítő nevelőtestületi továbbképzés
- Differenciálás a mindennapi óvodai gyakorlatban
- Pedagógusok felkészítése az óvoda-iskola közötti átmenet támogatására
- Tevékenységközpontú pedagógiák alkalmazása a sajátos nevelési igényű gyermekek integrált nevelésében-oktatásában
- Tevékenységközpontú pedagógiák a mindennapi nevelés-oktatás folyamatában.
- Együttnevelés - az inkluzív, befogadó pedagógia elmélete és gyakorlata
- Kooperatív módszertanra épülő együttműködés
- Projektmódszertan az óvodában
- Az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése a hátrányos helyzetű gyermekek integrációja érdekében
- Hatékony gyermek-megismerési technikák
- Prevenció lehetőségei, a korai felismerésre felkészítés
- Tánc-zene-drámajáték a személyiségfejlesztés szolgálatában
- Az óvodás gyermekek körében előforduló pszichés zavarok felismerése és korrekciója
- Figyelemzavar és hiperaktivitás kezelése, az együttnevelés lehetőségei
- Magatartási nehézséggel küzdő gyermekek. Az agresszió kezelése az óvodában
- Interkulturális nevelés: az óvoda nevelési kultúrája és környezet átalakítása a gyermekek egyenlő lehetőségeinek és aktív részvételének biztosítására
- Óvodai IPR továbbképzési program (óvodapedagógusok, nevelőtestületek felkészítése a hatékony együttnevelésre, az integrációs pedagógiai rendszer óvodai alkalmazására)
- Infokommunikációs eszközök használata a kisgyermekkori fejlesztésben
Erőszak- és konfliktuskezelés és kommunikáció
- Krízisintervenció, konfliktus- és problémakezelő képesség fejlesztése (konfliktus felismerése, diagnosztizálása, krízishelyzetekkel való optimális bánásmód stratégiája, verbális önvédelem az óvodai szervezeti egységen belül és a szülőkkel való partnerviszonyban), képzés
- Professzionális kommunikációs technikák elsajátítását segítő képzések
- Változáskezelés és változásmenedzsment tréningjellegű továbbképzés
- Az érzelmi intelligencia fejlesztése az óvodapedagógusi munka hatékonyságának növelése érdekében
- Az iskola és az óvoda működési törvényszerűségei
- Családpedagógia
- Problémás gyerekek. Az agresszió kezelése az óvodában
- Személyiségfejlesztés pedagógusoknak a stressztűrő-képesség növelése érdekében
- Szociális és életviteli kompetenciák fejlesztése
- Új szemlélet a család – óvoda kapcsolatában
- Megtanulok moderálni - Megbeszélések, értekezletek és viták vezetése, a problémák és konfliktusok hatékony megoldásának segítése a moderálás alkalmazásával a nevelési-oktatási intézményekben
Óvodai nevelés
- Az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 137/1996. (VIII.28) Korm. rendeletben szabályozott különböző tevékenységi, nevelési területekre kiterjedő szakirányú szakmódszertani képzések (figyelemmel az óvodás korú gyermek megismerő funkcióinak fejlődését - érzékelés, észlelés, emlékezet, képzelet -, valamint az érzelem, akarat, értelmi képesség fejlődését, szocializációt támogató módszerek, eszközök feltárására is, támaszkodva az újabb kutatások eredményeire)
Tanügyigazgatás
- Az iskola és az óvoda működésének jogi szabályozása, gyakorlati megvalósítása
Testnevelés és sport
- A mindennapos testnevelés szerepe az óvodában, metodikája a gyermek testi fejlődésében, mozgásfejlődésében
Ön- és társismeret
- Önismereti tréning, személyiségfejlesztő tréning pedagógusoknak
- Pedagógus önértékelési, értékelési technikáit támogató képzés
- Pedagógus, mint struktúravezető, irányító személy (nevelői attitűdök, speciális személyiségvonások hatásaira is kiterjedően)
- Az érzelmi intelligencia fejlesztése az óvodapedagógusi munka hatékonyságának növelése érdekében
- Személyiségfejlesztés pedagógusoknak a stressztűrő-képesség növelése érdekében
- Szociális és életviteli kompetenciák fejlesztése
Környezettudatosságra nevelés
- A környezettudatosságra nevelés hatékony módszerei és eszközei
Minőségbiztosítás
- Intézményértékelési feladatok, módszerek a minőségirányítási rendszer működtetésében - Teljesítményértékelés - Teljes körű intézményi önértékelés működtetése, gyakorlata
- Szervezetfejlesztés a PDA (Process Diagrammatic Approach – Folyamatközpontú Megközelítés) modell alkalmazásával
Gyermek és ifjúságvédelem
- Családpedagógia
- Új szemlélet a család – óvoda kapcsolatában
Alternatív pedagógiák
- Tánc-zene-drámajáték a személyiségfejlesztés szolgálatában
- Látható hangok-program alkalmazása a 3-8 éves korú gyermekek kommunikációs fejlesztéséhez
III. Az óvoda nevelési programjában foglaltak megvalósulását támogató szolgáltatások/tevékenységek/programok megszervezése, lebonyolítása
1. A nevelési programban foglaltak megvalósulását segítő tevékenységek, programok szervezése, lebonyolítása, különös tekintettel a tehetséggondozásra, versenyekre, vetélkedőkre, interaktív foglalkozásokra
2. Az intervenciós szemlélet kialakítása, szülőkkel közös tevékenységek megvalósítása
3. Szülői szakmai fórumok szervezése
4. Családi napok szervezése
5. Óvodai nevelést kiegészítő és támogató egészségügyi, szociális és gyermekvédelmi szakemberek együttműködését és gyakorlati megvalósulását támogató hálózat létrehozása
IV. Építés és eszközök beszerzése
1. Tornaszoba kialakítása
2. Óvodaudvar fejlesztése.
3. Bútorok és egyéb berendezési tárgyak, eszközök beszerzése
4. Laptopok, projektorok, nyomtatók, scannerek (amennyiben a nyomtató nem alkalmas scannelésre), oktató szoftverek, digitális tartalmak beszerzése
Támogatás mértéke 100 %
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében igényelhető támogatás összege: legalább 1.000.000 Ft, de legfeljebb 100.000.000 Ft lehet.
Közreműködő szervezet
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft (ESZA Nonprofit Kft.)
1385 Budapest, Postafiók 818.
-
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!