Funkcióbővítő integrált települési fejlesztések a komplex programmal segítendő LHH kistérségekben (ÉAOP-2009-5.1.1.G)
A pályázatok benyújtására 2009. június 23. és 2010. február 1. között van lehetőség (módosított határidő)
Támogatás célja
Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy jelen kiírás keretében kizárólag olyan pályázat nyújtható be, amely szerepel a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI.17.) Korm. rendeletben nevesített, komplex programmal segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérségnek a 2007-2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 255/2006. (XII. 8.) Korm. rendelet 2. §-a (1) bekezdésének u) pontja szerinti kistérségi programjában, és az abban rögzített összeget nem meghaladó támogatási igénnyel került benyújtásra.
A támogatás alapvető célja az akcióterületek által érintett településrészek fizikai megújítása és a társadalmi kohézió együttes erősítése, új, települési és kistérségi szintű, gazdasági, közösségi, közigazgatási és szociális funkciók megjelenése, a meglévő funkciók megerősítése, ezáltal a leromlott vagy leszakadó városrészek bekapcsolása a város fejlődésébe. A fejlesztések mentén a társadalmi kohézió erősítése, a helyi közösségek támogatása, a civil szerveződések aktivizálása, szerepük erősítése, helyi identitás erősítése. A támogatásoknak hozzá kell járulniuk a vonzó és élhető városi környezet kialakításához a feltárt gazdasági, kulturális és
turisztikai értékek és lehetőségek kihasználása érdekében.
A célokat az alábbiak támasztják alá:
Az Észak-alföldi régió városhálózata jelenti a régió versenyképessége javításának, a gazdasági növekedésnek az alapját, ami egyben hozzájárul a lisszaboni célok teljesítéséhez. Számos kis- és középváros a régióban azonban funkcióhiányos, nem képes megfelelően szervezni térségét és megfelelő szolgáltatásokkal ellátni a vidéki településeket. A régió lakosságának többsége él a városokban, azonban a régió városainak népességmegtartó képessége az ország fejlettebb régióiban található városokhoz képest meglehetősen gyenge. Továbbá a városközpontjaik sem minden esetben rendelkeznek megfelelő vonzerővel a gazdasági szféra, saját lakosságuk, vagy a turisták számára, nem képesek megfelelően kielégíteni a szolgáltatási, gazdasági, kulturális, szabadidős, közösségi, közigazgatási stb. funkciókat. Ezért a kiegyensúlyozott térszerkezet és a térség versenyképessége érdekében indokolt olyan vonzó városközpontok kialakítása, amelyek hozzájárulnak a városok gazdasági, kulturális, közösségi, turisztikai és, egyes városok esetében, kistérségi központi funkcióinak erősítéséhez.
Jelenleg a városfejlesztési elképzelések jelentős részben a fizikai infrastruktúra, sok esetben csupán a középületek megújítására szorítkoznak, nem helyeznek kellő hangsúlyt az integrált fejlesztésekre, a funkcióbővítés fontosságára, a magántőke mobilizálásában rejlő lehetőségek kihasználására, valamint az érintett lakosság bevonására, a helyi közösség összetartó erejének fokozására. Ezért szükséges az innovatív városfejlesztési módszerek megismerése és elterjesztése.
Továbbá az Észak-alföldi régióban számos olyan használaton kívüli, vagy alulhasznosított ipari, mezőgazdasági és katonai barnamezős terület található, melyek rossz fizikai állapotban vannak, környezetszennyezéssel terheltek és település-szerkezeti problémákat okoznak. A területek újrahasznosítása szempontjából fontos tényező a termelő infrastruktúra hálózatok (villany-, víz-, gáz-, csatorna-, telefon) megléte, valamint a - legalább részben - újrahasznosítható épületállomány. Ezek a területek leromlott állapotukkal és környezetszennyezésükkel idegen elemként ékelődnek a település szerkezetébe, viszont funkcióváltásukat erősítő rehabilitációjukkal újra a közösség használatába kerülhetnek.
A pályázati felhívás elválaszthatatlan része jelen Útmutató és mellékletei, az Általános feltételek a regionális operatív programok keretében megjelent pályázati felhívás és útmutatókhoz, valamint kiemelt tervezési felhívásokhoz útmutató és a Projekt adatlap, ezek együtt tartalmazzák a pályázáshoz szükséges összes feltételt.
Egyéb, a Pályázati felhívásban és az Útmutatóban nem szabályozott kérdésekben "Az államháztartás működési rendjéről" szóló 217/1998. (XII.30) Korm. Rendelet, a "Regionális Fejlesztés Operatív Programokra meghatározott előirányzatok felhasználásának állami támogatási szempontú szabályairól" szóló 19/2007. (VII.30.) MeHVM rendelet, "Az állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről" szóló 85/2004. (IV.19) Korm. Rendelet, valamint az Európai Regionális Fejlesztési Alapra, az Európai Szociális Alapra és a Kohéziós Alapra vonatkozó általános rendelkezések megállapításairól és az 1260/1999/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 1083/2006/EK rendelet, valamint a jogszabálygyűjteményben felsorolt jogszabályokat kell alkalmazni.
Részcélok
A komponens olyan projektek megvalósítását támogatja, amelyek célja a településközpontok gazdasági, kulturális, környezeti, turisztikai és - egyes városok esetében - kistérségi székhelyi funkcióinak erősítése, bővítése, valamint egyes funkcióhiányos kisvárosokban a városközpont kialakítása és a fenti funkciókkal történő ellátása, a köz- és közlekedési biztonság figyelembevételével.
A komponens olyan projektek megvalósítását támogatja, amelyek célja a városi barnamezős területek funkcióváltással történő megújítása, amely során a felújított és döntően közösségi (és csak kisebb részben funkcióváltással gazdasági) használatba vont területek újra bekapcsolódnak a város életébe, fejlődésébe.
Az LHH kistérségek városai központi szerepkörének megerősítése, dinamikus városközpontok kialakítása. A hátrányos helyzet csökkentésének elősegítése érdekében cél a fejlesztések munkahelyteremtő hatásának erősítése. A kistérségben, mikrotérségben térségi alapú szolgáltatások, funkciók bővítése.
Kedvezményezettek köre
Jelen kiírás keretében az alábbi szervezetek nyújthatnak be önállóan pályázatot::
- városi jogállású települések önkormányzatai (KSH 321) (az 1990. évi LXV. Törvény 1. - (1) bekezdése alapján helyi önkormányzatok, kivéve megyei jogú városok önkormányzatai)
A pályázat benyújtására és megvalósítására a jelen pontban meghatározott szervezetek által alkotott konzorcium keretében is van lehetőség, ebben az esetben be kell nyújtani az útmutató vonatkozó számú mellékletét képező "Konzorciumi együttműködési megállapodás"-t.
Önállóan nem, kizárólag konzorciumi partnerként pályázhatnak az alábbi szervezetek:
- A projektgazda településén lévő városi, megyei önkormányzatok és intézményeik (az 1990.évi LXV. tv., önkormányzati intézmények 1992. évi XXXVIII. Tv. 66. §; 87. §; Ptk 36. §.) (KSH 32);
- A projektgazda településén lévő központi költségvetési szervek és intézményeik (A költségvetési szervek szabályozása: Ptk 36. §.; Áht. 87. §.), (KSH 31);
- Nonprofit szervezetek, (Egyház (1990. évi IV. tv. a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az egyházakról, Eht, KSH 55); alapítvány (Ptk 74/A §, KSH 56); közalapítvány (Ptk 74/G §, KSH 561); egyesület (Ptk. 61. §, KSH 52); köztestület (Ptk. 65. §, KSH 54) Közhasznú társaság (Ptk. 57.-60. §, KSH 599);
- Kis- és középvállalkozások, egyéni vállalkozások (KSH 113, 114, 211, 212, 23) (2006. IV. törvény a gazdasági társaságokról, 2004. évi XXXIV. Törvény a kis- és középvállalkozásokról, 1990. évi V. törvény az egyéni vállalkozásról) önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságok;
- Lakásszövetkezet (KSH 121), társasház (225), egyéb szövetkezetek (KSH 129), kizárólag, amennyiben a műemléki vagy kulturális jellegű funkcióbővítő akcióterületek esetében a felújított közterülethez csatlakozó üzlethelyiségek, szolgáltató helyiségek, vagy lakáscélú épületek aljában található üzlethelységek tulajdonosai, vagy üzemeltetői.
- Állami gazdálkodó szervezet (71): Állami vállalat (1977. évi VI. tv., 1992. évi LV. tv.) (711), Egyéb állami gazdálkodó szervezet (719);
- Magyar Közút Nzrt;
- Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Konzorciumról kizárólag abban az esetben beszélünk, ha minden konzorciumi partner egyben támogatásban részesülő partner is. A konzorciumokra vonatkozóan figyelembe kell venni az Általános feltételek a Regionális Fejlesztési Operatív Programok keretében megjelent Pályázati Felhívás és Útmutatókhoz (továbbiakban Általános feltételek) című dokumentum B1 pontjában leírtakat is.
Támogatható tevékenységek köre
A pályázat keretében kizárólag a jelen pontban meghatározott tevékenységekre, továbbá az Általános Feltételek c. dokumentum C1.2 pontjában meghatározott kötelezően megvalósítandó tevékenységekre lehet támogatást igényelni. Ezeken túlmenően semmilyen egyéb tevékenység nem támogatható.
Önállóan támogatható tevékenységek
Gazdasági funkciót erősítő tevékenységek:
- KKV-k, egyéni vállalkozók, önkormányzatok és önkormányzati gazdasági társaságok által tulajdonolt és/vagy üzemeltetett kiskereskedelmi egységek (kivétel gépjármű üzemanyag kiskereskedelem) épület, épületrész külső felújítása, korszerűsítése (átalakítása, bővítése); helyiségek, belső terek átalakítása, (új építés nem támogatható).
- KKV-k által tulajdonolt vagy bérelt 1995. január 1. előtt épült kereskedelmi központ (maximum 500 m2-ig) külső/ belső felújítása.
- A "bevásárló utca", valamint sétálóutca mentén megjelenő üzlethelyiség, mint speciális megjelenési forma külső felújítása, korszerűsítése (átalakítása, bővítése), helyiségek, belső terek, teraszok, kerthelyiségek kialakítása, indokolt esetben új bevásárló vagy sétáló utca építése.
- KKV-k, egyéni vállalkozók, önkormányzati gazdasági társaságok által tulajdonolt vagy üzemeltetett vendéglátó egységként működő épület, épületrész külső felújítása, korszerűsítése (átalakítása, bővítése); helyiségek, belső terek kialakítása (új építés nem támogatható).
- Mozi épületének külső felújítása, korszerűsítése (átalakítása, bővítése); helyiségek, belső terek kialakítása, a működtetéshez szükséges eszközök beszerzése (új építés nem támogatható; szinten-tartó és helyettesítő beruházás nem támogatható, kivétel az épületek külső felújítása).
- KKV-k által tulajdonolt vagy üzemeltetett/bérelt szolgáltató egységek épület, épületrész külső felújítása, korszerűsítése (átalakítása, bővítése); helyiségek, belső terek átalakítása, (új építés nem támogatható). A szolgáltató egységekre vonatkozó felsorolás teljes körűen tartalmazza a támogatható szolgáltató egységek körét.
- Rendezvény- és konferenciaközpont külső felújítása 800 m2-ig (átalakítása, bővítése), helyiségek, belső terek kialakítása, indokolt esetben új építés.
- Gazdasági szolgáltatóház és irodaház külső felújítása 800 m2-ig (átalakítása, bővítése), helyiségek, belső terek kialakítása, indokolt esetben új építése 800 m2- ig. A méret határ az elszámolható költségek maximumára vonatkozik.
- Mélygarázs és parkolóház kialakítása 600 férőhelyig.
- Sport- és szabadidőcsarnok, uszodák, strandok, amelyek jövedelemtermelő alapon működnek, ezek épületének külső felújítása, korszerűsítése (átalakítása, bővítése), infrastruktúrájának korszerűsítése helyiségek, belső terek kialakítása, indokolt esetben új építés (szintentartó és helyettesítő beruházás nem támogatható, kivétel az épületek külső felújítása).
- Piac, piaccsarnok épületének korszerűsítése (átalakítása, bővítése); helyiségek, belső terek kialakítása, indokolt esetben új építése.
Szintentartó és helyettesítő beruházás nem támogatható, kivétel az épületek külső felújítása.
A méretbeli korlátozások azt jelentik, hogy a Regionális Operatív Programból a korlátozás mértékéig nyújtható támogatás, nagyobb létesítménybe történő beavatkozás esetén a fennmaradó költségeket a projektgazda további magántőkéből vagy saját forrásból fedezi.
Közösségi funkciókat erősítő tevékenységek:
- Önkormányzati közművelődési könyvtár épületének külső felújítása, átalakítása, bővítése; (új építés nem támogatható).
- Kulturális központ, közművelődési intézmény (színház, koncertterem stb.) épületének külső felújítása, átalakítása, bővítése; helyiségek, belső terek kialakítása, indokolt esetben új építése.
- Muzeális intézmény, kiállító terem épületének külső felújítása, (új építés nem támogatható).
- Sport- és szabadidős létesítmények, amelyek kizárólag közcélokat szolgálnak (közcélú szabadtéri szabadidő létesítmények, sportpályák, sportterek) kiszolgáló épületének külső felújítása, korszerűsítése (átalakítása, bővítése), infrastruktúrájának korszerűsítése, indokolt esetben új építése (szintentartó és helyettesítő beruházás nem támogatható, kivétel az épületek külső felújítása).
- Templom, egyházi tulajdonú közösségi épület külső felújítása (új építés nem támogatható; egyházi fenntartású oktatási- és szociális intézmény nem támogatható).
A közösségi funkciókat erősítő fejlesztések esetében igényfelmérés és kihasználtsági terv csatolása szükséges az alátámasztáshoz az akcióterületi tervben részletezve!
Városi funkciókat erősítő tevékenységek:
Amennyiben a pályázat állami tulajdonú országos közutat is érint, a pályázat előkészítésekor egyeztetni szükséges a vagyonkezelő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal a megfelelő pályázói kör meghatározása érdekében Amennyiben a pályázatban országos közutat érintő engedélyköteles tevékenység található, az 1988. I. tv 29.- (1) alapján konzorciumi partnerként szükséges bevonni a jogszabály szerinti építtetőt!
- Közterek, közparkok, közterületi játszóterek, közösségi terek, települési zöldfelületek felújítása, bővítése, kialakítása, minőségi utcabútorok elhelyezése.
- Energiatakarékos közvilágítás korszerűsítése.
- Elektromos hálózat és távközlési légvezetékek rendezett terepszint alá helyezése.
- Közlekedési fejlesztések:
- Gyalogos zónák, sétálóutcák, forgalomcsillapított közlekedési övezetek kialakítása;
- Járdák, gyaloghidak, kizárólag gyalogos közlekedésre alkalmas nagyműtárgyak felújítása, kialakítása;
- Buszöblök és buszvárók kialakítása a rehabilitált közterületekhez kapcsolódóan;
Autóbuszöböl áthelyezése, burkolatának átépítése, kiépítése bazaltbeton, vagy azzal egyenértékű teherbírású burkolattípussal alakítható ki. Az ettől eltérő burkolattípus választását, fenntarthatóságát tervezői nyilatkozattal szükséges alátámasztani!
- Felszíni nyílt parkolók bővítése és kialakítása (fizetős és ingyenes) kialakítása a rehabilitált közterületekhez kapcsolódóan;
- Kerékpárutak, kerékpársávok, kerékpártárolók kialakítása;
A pályázat keretében kizárólag a "Kerékpár támaszok, kerékpár parkolók, és kerékpáros pihenőhelyek" tárgyú segédlethez illeszkedő kerékpár tárolók és parkolók kiépítése támogatható. Kerékpáros létesítmények tervezése, építés, és vagy felújítása esetén irányadóak a "Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése" pályázati felhívás C.3.2 pontjában előírt műszaki feltételek;
- Akcióterületre eső belterületi közúthálózat felújítása, szilárd burkolattal történő ellátása (nem beleértve hidakat és felüljárókat);
- Az akcióterületen a szelektív hulladékgyűjtés infrastrukturális feltételeinek kiépítése, gyűjtőszigetek kialakítása (járműbeszerzés nem támogatható).
- A közbiztonság, valamint közlekedésbiztonság javítását, a fejlesztés eredményeinek megőrzését szolgáló tevékenységek: védelmi infrastruktúra fejlesztése:
közterületeken a biztonságos, közlekedést segítő rendszerek terveztetése, telepítése; biztonságtechnikai, térfigyelő rendszer fejlesztése, telepítése, valamint sebességmérő és rögzítő rendszerek telepítése; helyi bűnmegelőzési stratégiák és cselekvési tervek elkészítése. (Kizárólagos bejárással elérhető területek nem támogathatók).
- Az akcióterületen található, a település életében meghatározó, köztulajdonban lévő tárgyi, építészeti, műemléki értékek értékmegőrző felújítása, fejlesztése, új, közösségi és közszféra funkcióval történő felruházása, a műemlékhez méltó épített környezet kialakítása (környező épületek, közterületek átalakítása), a KEOP-ban nem támogatott védett történeti parkok, kertek felújítása.
- Az akcióterületeken megvalósuló fejlesztéseket kiegészítő homlokzatfelújítások (ERFA).
Közszféra funkcióinak megerősítését szolgáló fejlesztések
Cél: A közszféra ügyfélbarát szolgáltató funkciójának erősítését támogató fejlesztések Amennyiben azok az akcióterületen funkcióbővülést eredményeznek, vagy hozzájárulnak a közszféra szolgáltató funkciójának megerősítéséhez (igényfelmérés alapján az ATT-ben részletezett, alátámasztott), egy kapcsolódó "soft" tevékenység révén egyértelműen hozzájárulnak az ATT céljaihoz, komplexitásához.
- Közigazgatási funkciót ellátó épületek rekonstrukciója (polgármesteri hivatal, okmányiroda, területi hatósági intézmények), épületfelújítás, átalakítás, bővítés; helyiségek, belső terek kialakítása a projekt szempontjából indokolt funkcionális helyiségek biztosítása érdekében, ha az funkcióbővítéssel jár. Új építés indokolt esetben támogatható, ha a közigazgatási feladatoknak a hatékony szolgáltatás, multifunkcionalitás érdekében szükségszerű egy épületbe telepítésére a meglévő épület átalakításával, bővítésével nincs lehetőség és bemutatásra kerül a felhagyott épület kihasználása. Ez esetben szükséges az új építés szükségességének és a költséghatékonyabb működtetés indoklása.
- A város érdekében nonprofit információs, adatgyűjtő, kapcsolatépítő tevékenységet ellátó szolgáltató helyiségek, épületrészek kialakítása, felújítása, átalakítása (pl. városmarketing iroda stb.)
- Igazgatási és rendészeti szervek: rendőrség, bíróság, ügyészség, igazságügyi szolgáltatás épületeinek külső felújítása, bővítése (új építés nem támogatható).
- Tűzoltóság épületeinek külső felújítása, bővítése (új építés nem támogatható).
- Polgárőrség épületeinek külső felújítása, bővítése (kivéve gépjármű); (új építés nem támogatható).
- Szociális és gyerekjóléti alapellátást nyújtó intézmények, valamint egészségügyi alapellátást nyújtó intézmények külső felújítása (bentlakásos szociális intézmények nem támogathatóak). Belső felújítás kizárólag új közösségi funkciók kialakításához kapcsolódóan támogatható. (új építés nem támogatható).
- Közoktatási- nevelési intézmények rekonstrukciója, külső felújítása. Belső felújítás kizárólag új közösségi funkciók kialakításához kapcsolódóan támogatható. (új építés nem támogatható).
Barnamezős területek fejlesztése (ERFA):
Cél: A felhagyott, vagy alulhasznosított barnamezős területek funkcióváltással vagy bővítéssel történő újrahasznosítása integrált városközponti, vagy alközponti fejlesztések részeként.
A barnamezős területek önálló fejlesztése nem cél 2009-2010-es akciótervi időszakban.
A barnamezős területek fejlesztésére az akcióterületen belül lehetőség van a jelen kiírás feltételeinek teljesülése mellett. Az akcióterületen lévő barnamezős területek fejlesztése csak funkcióbővülés illetve funkcióváltás esetén lehetséges, ami elsősorban közcélú, vagy közösségi funkciót valósít meg. Vagyis a kármentesítésen túlmenően funkciók telepítését, kialakítását is meg kell valósítani.
A barnamezős fejlesztés értelmezése
- Barnamezős területeken felhagyott és roncsolt ipari területek, laktanyák, mezőgazdasági üzemek telephelyeinek zöldfelületté való átalakítása, jóléti parkosítása, a barnamezős terület fejlesztése, felhagyott épületek külső és belső felújítása a közösség szempontjából értékes, új, a C1.1. pontban részletezett funkciók valamelyikével való megtöltése. A megvalósuló fejlesztések eredményeként a barnamező minimum 50%-ban funkcióváltással vagy funkcióbővítéssel (elsősorban a tevékenységek között meghatározott közösségi vagy a korábbitól eltérő, a tevékenységek között meghatározott gazdasági funkció) újrahasznosítandó.
Támogatás mértéke
A támogatás maximális mértéke az elszámolható költségek arányában a következő:
- regionális beruházási támogatással támogatott tevékenység: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 30. - (1) bekezdése szerinti mérték (ún. támogatási térkép)
- kulturális célú támogatással támogatott tevékenység esetén 95%;
- csekély összegű támogatással támogatott tevékenység: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. cikkének (1) bekezdése szerinti állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 85/2004. (IV. 19.) Korm. rendelet 30. - (1) bekezdése szerinti mérték (ún. támogatási térkép)
- nem állami támogatással támogatott, ún. közcélú tevékenység: 95%;
A projekt egészére vonatkozó átlagos támogatási arány (összes támogatás/az összes elszámolható költség): maximum 95%.
Kiíró szervezet:
Neve: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Címe: 1077 Budapest, Wesselényi u. 20-22.
Tel.: (40) 638-638 (1) 474-9180
Fax.: (1) 474-9191
Honlap: www.nfu.hu
E-mail: [email protected]
Közreműködő szervezet:
ÉARFÜ Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Közhasznú Nonprofit
4032 Debrecen, Simonyi u. 14.
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!