Képzés- és tartalomfejlesztés, képzők képzése (TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1)
A pályázatok benyújtására 2011. március 1.- 2011. április 30. között van lehetőség
Támogatás célja
A konstrukció – és a támogatandó projektek – projektcélja a felsőoktatási képzések minőségének fejlesztése, korszerűségének és versenyképességének biztosítása.
Ennek keretében cél:
a.) A hazai felsőoktatási képzés intézményi, tartalmi és kimeneti elemei megfeleljenek a bolognai folyamat, az Európai Képesítési Keretrendszer (EKKR) és az egész életen át tartó tanulás stratégia követelményeinek.
c.) A munkaerő-piaci igényeket előtérbe állító és a hallgatóknak hasznosítható ismereteket nyújtó képzések biztosítása.
d.) Az oktatott tananyag korszerű és naprakész legyen, valamint kurrens tudományos eredményekre épüljön.
e.) A képzési módszerek, eljárások és a képzési tartalmak járuljanak hozzá a készségfejlesztés érvényesüléséhez.
f.) A képzésekbe épüljön be a tanuló-orientált szemlélet, valamint az egyéni, önálló hallgatói (pl. differenciált egyéni munka) és csoportos munkavégzés (pl. projektmódszertan, mozaikmódszer, Delphi) formáinak ismerete, elterjesztése és használatának növelése.
g.) A Lisszaboni Stratégiával összhangban a fejlesztések segítsék elő a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai képzési területek versenyképességét.
h.) A Lisszaboni Stratégiához és a TÁMOP céljaihoz kapcsolódóan szolgálja a kiemelt iparági területek és tudományágak, az Új Széchenyi Tervben kijelölt húzóágazatok szakemberképzéséhez szükséges képzéseket.
i.) A Digitális Megújulás Cselekvési Tervhez (www.nfm.gov.hu) kapcsolódóan segítse elő az IKT szektor illetve a kiemelt húzóágazatok IKT szakembereinek képzését.
j.) Az EU2020 stratégiához kapcsolódóan a felsőfokú és annak megfelelő végzettséget adók arányának növelése érdekében képzések rugalmasságának megteremtése.
k.) A külföldi hallgatók számára is vonzó képzési struktúra és képzési tartalom alakuljon ki.
l.) A képzéseket felkészült, korszerű pedagógiai ismeretekkel és IKT kompetenciákkal rendelkező oktatók tartsák.
m.)A képzéseket bármikor egyszerűen elérhető és folyamatosan frissített digitális tartalmak támogassák.
Rendelkezésre álló forrás
A pályázat meghirdetésekor a rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 2.870.260.900 Ft.
A rendelkezésre álló KMR forrás a teljes keretösszegből 634.327.720 Ft.
A rendelkezésre álló Konvergencia forrás a teljes keretösszegből 2.235.933.180 Ft.
Pályázók köre
A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény 1. számú mellékletében felsorolt felsőoktatási intézmények.
Jelen kiírásra pályázhatnak a fent jelzett felsőoktatási intézmények, továbbá a lent meghatározott jogi formával rendelkező szervezetek konzorciumai is, amennyiben az útmutató B/18 mellékletét képező megállapodás minta alapján konzorcium létrehozására irányuló együttműködési megállapodást kötöttek, az alábbi feltételek szerint:
Konzorciumvezető kizárólag államilag elismert felsőoktatási intézmény lehet.
A pályázati útmutató B/18 mellékletét képező megállapodás minta szerinti konzorcium létrehozására irányuló együttműködési megállapodás megkötésével az államilag elismert felsőoktatási intézményeken kívül a következő jogi formák valamelyikével rendelkező szervezet lehet konzorciumi tag (a statisztikai számjel elemeiről és nómenklatúráiról szóló 8/2010.(VIII. 25.) KSH közlemény alapján):
- egyesületek (KSH 521,529),
- alapítványok (KSH 561, 562, 569),
- egyéb, jogi személyiségű non-profit szervezetek (KSH 599), amelyek alapító dokumentumában a pályázat tárgyát képező tevékenység szerepel,
- könyvkiadók, tudományos illetve tankönyvkiadók, on-line tudományos illetve szakkiadók (korlátolt felelősségű társaság KSH 113, részvénytársaság KSH 114).
Támogatható tevékenységek köre
1. Képzési programok fejlesztése (tananyag-adaptáció, oktatásmódszertan fejlesztés, tartalomfejlesztés), az alapképzés, mesterképzés, osztatlan képzés, felsőfokú szakképzés, szakirányú továbbképzés, doktori képzés esetében:
- tartalom-, digitális taneszközök fejlesztése, hozzá kapcsolódó módszertani kézikönyvek elkészítése;
- nemzetközileg elismert intézményekben, képzésekben alkalmazott tananyagok vásárlása, fordítása, adaptációja;
- interdiszciplináris és komplex megközelítésű tananyagkészítés;
- interaktív tananyagok fejlesztése, learning object - tanulási objektum filozófiájú tananyagfejlesztések;
- tananyagfejlesztés összehangolása a munkaerő-piaci elvárásokkal, munkaerő-piaci szereplők bevonása a tananyagfejlesztésbe;
- a hiányszakmák igényeihez kapcsolódó képzésfejlesztések;
- áttérés a nyomtatott tartalmakról a digitális tartalmakra, digitális képzési programcsomagok fejlesztése;
- tananyagfejlesztéshez kapcsolódó digitális állománybővítés, tudományos művek digitalizálása;
- a modern oktatástechnológiai eszközök alkalmazásának és a modern oktatási módszerek használatának beépítése a fejlesztett képzésekbe;
- a képzések pedagógiai megújítása, tanulási eredményalapú megközelítés alkalmazása minden fejlesztett képzés, illetve tananyag esetében;
- új képzési programok, teljes curriculum fejlesztés, kiemelten modulrendszerű tananyagok fejlesztése; képzési hálók kidolgozása, a tartalmakhoz kapcsolódó kreditallokáció elvégzése
- kreditallokáció felülvizsgálata, kredittartalom intézményi, illetve tudományági összehangolása; intézményi ekvivalencia táblázat kialakítása;
- akkreditációs, nyilvántartásba vételi tevékenységek;
- kapcsolódó kötelező XML valamint egyéb, a digitális közzétételhez szükséges kódolás, továbbá kimeneti formátum szerkesztés és kódolás (pl. PDF, ePub).
- Közreadói jogok vásárlása a fenntartási időszak végéig vagy végterméknek számító rendszerezett tartalom beszerzése
2. Tartalomszolgáltatás modernizációja
. online tartalom- és tudásmenedzsment rendszerek bővítése;
- távoktatási és továbbképzési rendszerek bővítése.
3. Hazai képzések idegen nyelvű hozzáférésének megteremtése
- idegen nyelvű kreditek beépítése a képzésekbe, tananyagokba;
- idegen nyelvű képzések kialakítása, teljes curriculum fejlesztés, kiemelten modulrendszerű tananyagok fejlesztése; képzési hálók kidolgozása, a tartalmakhoz kapcsolódó kreditallokáció elvégzése;
- oktatásszervezők és oktatók felkészítése, valamint kapcsolódó képzésük;
- akkreditációs, nyilvántartásba vételi tevékenységek.
4. Külföldi intézményekkel indítandó, közös diplomát adó képzések kidolgozása, külföldi intézmények képzéseinek hazai adaptációja
- tananyagok adaptációja, akkreditációs tevékenységek;
- oktatásszervezők és oktatók felkészítése, valamint kapcsolódó képzésük;
- akkreditációs, nyilvántartásba vételi tevékenységek.
5. Kapcsolódó képzések és humánerőforrás fejlesztés
5.1 A tananyagkészítők (tananyagfejlesztők) felkészítése
A curriculum felülvizsgálatában résztvevők és tananyagfejlesztők felkészítése, képzése, melynek célja korszerű módszertanok beépítése a tananyagba, illetve a képzés egészének és tananyagnak eredményorientált kialakításának biztosítása.
5.2 A tananyagot használó felsőoktatási oktatók képzése
A fejlesztés által érintett szakokon, szakirányokon oktatók továbbképzésének, képzésének, felkészítésének célja a projekt keretében kifejlesztett képzési programok, tananyagok használatához, oktatásához kapcsolódó kötelező oktatás-módszertani elvek, gyakorlatok ismertetése és elsajátíttatása. Ennek keretében a képzésben résztvevőnek meg kell ismernie a korszerű ismeretek alkalmazását, használatát az oktatás folyamatában olyan módon, hogy az általa átadott tananyagból versenyképes, korszerű tudás, alkalmazható készség legyen:
- korszerű, tanulás orientált felsőoktatás-pedagógiai tudások és képességek:
tanulási eredmény megfogalmazása, megvalósítása, értékelése, a tanulás folyamata, motiváció felkeltése, fenntartása, szakmódszertan;
- képesség kifejlesztése a tanárokban a tehetséggondozásban rejlő lehetőségek kihasználására;
- az új tananyagok alkalmazásához kapcsolódó képességek és készségek fejlesztése;
- az oktatásban használatos digitális írástudás fejlesztése;
- szaknyelvi továbbképzés.
5.3 Szakmai kommunikáció
A tananyagkészítők és oktatók között rendszeres és folyamatos kommunikáció, konzultáció, tapasztalatcsere, szakmai párbeszéd a tananyag magas szakmai színvonalának biztosítása érdekében.
6. Kapcsolódó IKT fejlesztés, oktatási segédanyag-fejlesztés és szolgáltatás vásárlása
- A képzések kifejlesztéséhez, teszteléséhez szorosan kapcsolódó szoftverfejlesztések és immateriális javak licenszelése (pl. oktatási szoftverek, designer illetve statisztikai szoftverek). (A futtató környezet licensz költségeit csak a projekt időtartama alá eső arányban számolhatja el a pályázó. Ha a projekt időtartamát túlnyúló licensz költségét kívánja elszámolni, azt csak részarányos módon teheti meg.)
7. A képzésfejlesztéshez kapcsolódó kommunikációs tevékenységek
- A fejlesztések kapcsán létrejött eredmények disszeminációja
Támogatás mértéke 95 %
Támogatás összege
A jelen pályázat keretében igényelhető támogatás összege pályázatonként: legalább 20.000.000 Ft, de legfeljebb 200.000.000 Ft lehet.
Közreműködő szervezet
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. (ESZA Nonprofit Kft.)
1385 Budapest, Postafiók 818.
-
- A hozzászóláshoz regisztráció és belépés szükséges
- Ossza meg ezt a tartalmat e-mailben!